14.04.2025 r. w siedzibie Akademii Finansów i Biznesu Vistula Filia w Gdańsku odbyło się kolejne spotkanie Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe, do którego należy Filia w Gdańsku. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele firm z branży logistycznej i transportowej, instytucji naukowych, a także eksperci z zakresu finansowania badań i rozwoju.
Tematem przewodnim spotkania były możliwości finansowania działań B+R z perspektywy dwóch kluczowych instrumentów wsparcia.
Prezentacje i dyskusje
Pierwsza część spotkania poświęcona była Konkursowi w ramach Interwencji 13.5. "Współpraca Grup Operacyjnych EPI", który ma na celu tworzenie Grup Operacyjnych Europejskiego Partnerstwa Innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa. Eksperci przedstawili szczegóły dotyczące zasad aplikacji, kryteriów oceny oraz zakresu możliwych działań w ramach tego instrumentu. Podkreślono rolę współpracy między przedsiębiorcami, jednostkami naukowymi i rolnikami w rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na współczesne wyzwania sektora agro-logistycznego.
W drugiej części spotkania omówiono konkurs FEPM.01.01-IP.03-001/25 – Badania i innowacje w przedsiębiorstwach, skierowany bezpośrednio do firm zainteresowanych wdrażaniem innowacji oraz prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych. Prelegenci przybliżyli możliwe dofinansowanie projektów, zasady kwalifikowalności kosztów oraz procedury aplikacyjne. Szczególną uwagę zwrócono na szanse dla sektora transportowego i logistycznego w zakresie rozwoju technologii cyfrowych, automatyzacji procesów oraz zrównoważonych rozwiązań transportowych.
Wymiana doświadczeń i networking
Spotkanie było również okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych i naukowych. W części networkingowej rozmawiano o możliwych kierunkach współpracy w obszarze B+R, zwłaszcza w kontekście łańcuchów dostaw, inteligentnych systemów transportowych i logistyki w sektorze rolnym.
Organizatorzy podkreślili, że takie inicjatywy służą nie tylko popularyzacji dostępnych form wsparcia, ale przede wszystkim integracji środowiska logistyczno-transportowego wokół wspólnych wyzwań i celów.
